Frågor & svar

Kysymyksiä ja vastauksia

Täältä löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin tuotteistamme. Tutustu siihen, kuinka vinssimme voivat helpottaa työtäsi. Lue lisää saadaksesi selkeyttä kaikkeen, mitä sinun tarvitsee tietää.

Yleisin syy siihen, miksi uusi nostovinssi ei toimi, on se, että ”Safety Interlock” -avain ei ole paikallaan, eikä vinssi siksi käynnisty.

Nostovinssin mukana tulee pieni avain, joka on kiinnitetty asennuskoukkuun. Tämä avain on asetettava punaisessa laatikossa nostovinssin päällä. Ensin suojus on poistettava ja sitten avain asetettava paikalleen – näin nostovinssi käynnistyy.

Tämän turvatoimenpiteen tarkoitus on varmistaa, että nostovinssi on kunnolla kiinnitetty ennen käyttöä.



Yleisimmät syyt sille, miksi uuteen asennettuun vinssiin ei toimi, ovat elektroniikassa. Tarkista, että punainen ja musta akkujohto on asennettu suoraan akun ja vinssin väliin, sekä että Ninja-mallien moottorijohdot ovat myös asennettu. Seuraava vaihe on tarkistaa akku varmistaaksesi, että akussa on virtaa.

Nyt se toimii, eikö?

Onko sinulla ongelmia langattoman kauko-ohjaimesi kanssa?
Yleisimmät syyt ovat, usko tai älä, että käyttäjä on unohtanut laittaa paristot paikoilleen tai että paristot ovat huonot. Myös vastaanotin voi saada liian vähän virtaa tai häiriöitä lähettimen ja vastaanottimen välillä.

Jos sinulla on 2,4G-kauko-ohjain, voit kokeilla parittaa lähettimen ja vastaanottimen uudelleen nähdäksesi, ratkaiseeko se ongelman. Toimi näin:

1. Sammuta virta vastaanottimelta
2. Sammuta virta lähettimeltä (kaukosäätimeltä)
3. Kytke virta päälle lähettimelle (kaukosäätimelle)
4. Paina ja pidä IN & OUT -painikkeita alhaalla
5. Kytke virta päälle vastaanottimelle
6. Vapauta IN & OUT -painikkeet – punainen valo syttyy lähettimessä
7. Jos ei – paina vihreää painiketta lähettimessä
8. Paina joko IN tai OUT liikuttaaksesi vinssiä
9. Valmista!

Katso myös käyttöopasta kohdasta 7.

Nämä ohjeet auttavat sinua asentamaan hydraulisen Warrior-vinssin. Huomaa, että kaikki hydraulijärjestelmän osat myydään erikseen, eikä niitä toimiteta vinssin mukana – ellei toisin mainita.

JP-sarjamme kohdalla on vähintään 6 barin (87 Psi) ilmanpaine tarpeen free spool -toiminnon ohjaamiseksi.

Oikeiden paineiden ja virtausten varmistamiseksi tarkista käyttöopas ja älä koskaan ylitä niitä.

Lähettimen ja vastaanottimen parittaminen on nopeaa ja helppoa. Katso alla olevat videot, jotka näyttävät eri mallit.

Warrior EWX124 Wireless Remote Control Pairing

Warrior Trident Wireless Remote Control Pairing

Warrior WR1224 Wireless Remote Control Pairing

Markkinoilla on nykyään monenlaisia akkutyyppejä, ja jotkut sopivat paremmin vinssin käyttöön kuin toiset. Suosittelemme vähintään 650CCA
AGM-tyypin lyijyakkuja.

AGM ja geeli ovat molemmat lyijyakkuja, mutta AGM on ”käynnistysakku”, joka on suunniteltu antamaan paljon tehoa lyhyissä hetkissä, mikä on tarpeen käynnistysmoottoreille, perämoottoreille, vinseille jne.

Geeli on ”kulutusakku”, joka on suunniteltu pitkiä purkuja ja latauksia varten. Geeliakut toimivat vinssien kanssa, mutta AGM on parempi vaihtoehto.

Litiumakkuja ei suositella, koska niillä on usein rajoitus sen suhteen, kuinka paljon tehoa ne pystyvät antamaan tietyssä hetkessä. Tämä rajoitus tekee siitä mahdotonta käyttää raskaampia kuormia, kuten vinssiä.

Toimiakseen optimaalisesti suosittelemme, että akku (tai akkupankki) on kytketty ajoneuvon generaattoriin vinssiä käytettäessä. Tämä varmistaa, että akku latautuu samanaikaisesti vinssin kuluttaessa virtaa, mikä estää akun tyhjentymisen liian nopeasti.

CCA on mittari siitä, kuinka paljon virtaa akku voi antaa tietyssä hetkessä. Voit aina vaihtaa käynnistysakun akkuun, jossa on sama tai korkeampi CCA – mutta ei alempaan.
CCA tarkoittaa ”Cold Cranking Amps” ja kuvaa ampeerien (A) määrää, jonka akku pystyy antamaan. Kun käynnistysmoottori on kylmä, se vetää enemmän ampeereita kuin lämmin moottori, mikä vaatii korkeampia ampeereita. Tästä syystä nimessä on ”Cold”.

Syväsykliset akut (käynnistysakku) on rakennettu suoraan sähkömoottoreiden, lämmityselementtien, vinssien, kompressoreiden, jääkaappien ja muiden sähköisten laitteiden käyttöön. Ne on suunniteltu kestämään toistuvia täydellisiä purkuja ja latauksia ilman akun käyttöiän lyhentymistä.

Tavallinen lyijyhappo akkukäynnistysakku pidetään koko ajan täynnä ajoneuvon generaattorin toimesta, eikä se tyhjennä koskaan. Jos se kuitenkin tyhjentyy, sen käyttöikä lyhenee merkittävästi, sillä se ei voi olla alle 90 % latauksessa kovin pitkään. Tämä on kauppa CCA-voiman muodossa.

Syväsykliset akut puolestaan on rakennettu kestävämmille purku- ja lataussykleille mielessä, ja niitä voidaan käyttää täysin loppuun tai pitää lataamatta pidempiä aikoja vähemmällä heikkenemisellä ja vähemmillä kielteisillä vaikutuksilla kokonaissuorituskykyyn.

Yleisesti ottaen kolminumeroiset ”Cold Cranking Amps” (CCA) ovat akun kyky antaa runsaasti virtaa käynnistysmoottorille ja moottorille heti aamulla tai muuten kylmällä.
”Kylmä” tarkoittaa tilannetta, jossa moottori käynnistetään kylmänä – esimerkiksi moottorin on jäähdyttävä muutamaan celsiusasteeseen ajoneuvon ollessa pysäköitynä.

Kylmä moottori, toisin kuin juuri optimaalisessa lämpötilassa toiminut, tarvitsee enemmän energiaa käynnistämiseen ja siten paljon CCA akusta. Syynä tähän on, että moottorin liikkuvat osat kylmänä kohtaavat enemmän vastusta liikkuessaan toisiaan vastaan. Metalli (tai metalliseokset) kutistuvat ja muuttuvat fyysisesti pienemmiksi / tiukemmiksi kylmänä, kuten useimmat materiaalit. Kutistumisen määrä voi olla vain muutama tuhannesosa millimetristä, mutta autossa, jossa mekaaniset toleranssit ovat erittäin tarkkoja, sillä voi olla erityisesti vanhemmissa ajoneuvomalleissa suuri merkitys siihen, mitä käynnistysmoottorin on tehtävä.

Esimerkiksi dieselmoottorit tarvitsevat yleensä enemmän CCA kuin bensiinimoottorit, koska niiden rakenne on yleisesti ottaen raskaampi. Dieselmoottorit vaativat tiettyjen osien olevan raskaampia / paksuseinäisiä kuin bensiinimallit ja tarvitsevat enemmän CCA käynnistämiseen – erityisesti talvella!

Vanhempi auto, joka kamppailee käynnistämisessä, koska moottori ei pyöri yhtä vapaasti kuin uudempi versio, tarvitsee vain akun, jossa on 5-10 % enemmän CCA kuin edellisessä akussa! Säännöllinen öljynvaihto auttaa varmasti…

HUOMIO:

Autosi voi ottaa uuden akun, jossa on sama tai enemmän CCA, mutta EI vähemmän!

Akun varaus voidaan verrata sen käyttökelpoiseen potentiaalienergiamäärään.

Samoin – akun lataaminen tarkoittaa, että kasvatat tuota energiamäärää tiettyyn pisteeseen, joten akku voi olla täynnä tai tyhjentynyt kuten kuppi.

Tavalliset lyijyhappo akkukäynnistysakut tarvitsevat säännöllistä lataamista ja niiden ylläpitämistä ajoneuvon laturin toimesta, jotta ne toimivat kunnolla. Mikäli akkujen energiatasot laskevat syystä tai toisesta tietyn määrän alle ja pysyvät siellä pitkään, se tulee epäluotettavaksi. Sen sijaan huonosti toimiva laturi pilaa akun vähitellen.
Useimmat akkutyyppit latauksen aikana, tuntuvat lämpimiltä kosketettaessa. Tämä on täysin normaalia. Jos akku alkaa tuntua liian kuumalta kosketettavaksi, silloin saattaa olla ongelma. Latauksen aikana lyijyhappo akkukäynnistysakut tuottavat sivutuotteen, jota kutsutaan vetyhappikaasuksi. Suuri määrä vetyhappikaasua suljetussa tilassa voi räjähtää joutuessaan kosketuksiin kipinöiden, sytytettävien savukkeiden jne. kanssa.

Kun useimmat akkutyyppit ylikuumenevat, sisäiset kemialliset yhdisteet muuttuvat niiden ”kypsymisen” vuoksi. Yleensä laite on parhaimmillaankin käyttökelvoton – pahimmillaan se sulaa, muotoutuu tai räjähtää usein liekkeihin. Ylikuumenevista akkuista vapautuva savu tai höyry voi myös olla erittäin myrkyllistä. On yleisesti ottaen hyvä idea pitää latausakut hyvin tuuletettuina, erityisesti vanhempien teknologioiden kanssa.

Älä kytke mitään akkulaatikoita akkuun, ellet ole varma, että ne ovat yhteensopivia. Jotkut yhdistelmät, esimerkiksi isoisän vanha laturi AGM-akullesi, todennäköisesti, jos ei varmasti, pilaa sen.

Sama pätee myös matkapuhelimiin ja kannettaviin tietokoneisiin jne.

Nopeamman ja helpomman vinssin asennuksen vuoksi meillä on valmiita asennuslevyjä, jotka sopivat eri malleihimme. Alla on opas, joka kertoo, mikä malli sopii millekin mallille:

  • Samurai/Spartan 8000-12000lbs & 2500EN – Asennusalusta IST600
  • 17500lbs & 4000EN – Asennusalusta IST200
  • 20000lbs, 5250EN – 6000EN – Asennusalusta IST640
  • 95SDS – Asennusalusta IST500
  • 60SPS – Asennusalusta IST60SPS

Kaikki Ninja-vinssimme toimitetaan täydellisinä akkujohtosarjojen (pidempi punainen ja musta) sekä moottorijohtojen (lyhyempi punainen ja musta) kanssa. Ensimmäisellä kerralla, kun asennat vinssin, sinun tulee ensin kiinnittää lyhyemmät moottorijohdot vinssin moottorin ja solenoidilaatikon väliin ja sitten asentaa akkujohtosarjat.

On tärkeää, että asennat punaisen akkujohdon suoraan akun plus-navan ja vinssin plus-navan väliin sekä että asennat mustan miinusjohdon miinusnapojen väliin.

Suurin osa näistä kokoluokista käytetään ajoneuvoissa itsenäisesti vaikeista tilanteista selviytymiseen – siksi nimitys ”pelastus”.

Kaikkien näiden, olipa kyseessä 12V tai 24V, on oltava kytkettynä akkupankkiin, jossa on sama jännite (12V tai 24V).

Vinssiemme mukana tulee hätäkatkaisija, joka asennetaan punaiselle plus-johdolle, joka menee vinssin ja akun välille.
Musta miinusjohto on asennettava akun miinusnavan ja vinssin miinusnavan välille, jotta saadaan hyvä piiri.

Jos johdotus on liian lyhyt ja vaatii pidennystä, kaapelin pinta-ala (paksuus) saattaa tarvita lisäämistä. Meillä on valmiita pidennyksiä, ja autamme mielellämme laskemaan tarvittavan pinta-alan.

Jos jokin painaa 5 tonnia, ei ole varmaa, että vinssi tarvitsee vetää viisi tonnia – kaltevuus, alusta ja kitka vaikuttavat kokonaispainoon. Kaikkien vinssien vetovoima lasketaan kuolleena painona, ja ne voivat vetää enemmän kuin niiden luokitus, jos paino on pyörillä.

Tässä on esimerkki siitä, kuinka lasketaan, minkä kokoista vinssiä tarvitset:

Vetovoima = W(Gr+CF)*

W = Paino
GR = Kaltevuusvastus
CF = Kitkakerroin
Jos esimerkiksi sinun tarvitsee vetää 5 tonnin painoista kuormaa, joka on pyörillä, ylös sementtilattiaa 30 % kaltevuudella – kuinka paljon voimaa vinssi tarvitsee?

Vetovoima = 5 tonnia * (.288 + .2 + .5) = 2.44 tonnia – 3.94 tonnia

Katso lisää tietoja alla tai soita meille!

 

Kyllä. Vinssiä voidaan käyttää nostamiseen, mutta on erittäin tärkeää, että käytetään turvallisuuskerrointa 5:1 – eli vinssi nostaa vain 20 % sen normaalista kapasiteetista. Vinssit eivät ole suunniteltu nostamiseen ja niiltä puuttuu usein nostovinsseille tyypillisiä turvallisuusominaisuuksia.

Jos haluat käyttää tavallista vinssiä nostamiseen, suosittelemme voimakkaasti, että poistat free-spool-toiminnon vinssistäsi, jotta roikkuva kuorma ei voi pudota päällesi.

Ja muista – älä koskaan ole roikkuvan kuorman alla!